Lichtvonken

Natuurlijk is de geschiedenis doorgegaan. Sinds Mattheüs zijn evangelie heeft opgeschreven, zijn we bijna twintig eeuwen verder. Maar op een bepaalde manier zou je ook kunnen zeggen, dat we in zekere zin nog steeds daar zijn waar het verhaal van toen is begonnen: ergens in Galilea samen met Jezus, die ons zegt wat ons hier op aarde te doen staat.
Toen Jezus de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder. (….) Daarop riep hij zijn twaalf leerlingen bij zich en gaf hun de macht om onreine geesten uit te drijven en iedere ziekte en elke kwaal te genezen.’ (Mattheüs 9 en 10)

Toen Mattheüs zijn evangelie schreef zuchtte Israël onder de bezetting van de Romeinen. Het leven in die tijd was hard en wreed. Misschien is dat ook wel de situatie waarin wij, de gemeenschap van zijn leerlingen, ons vandaag bevinden. Wat betekent het om als zijn discipelen in een wereld waarin woorden als mededogen en solidariteit soms uit de taal lijken te zijn geschrapt, te blijven geloven in een andere wereld. Eén waarin menswaardigheid en vrede de boventoon voeren, een wereld zonder uitgeputte en hulpeloze mensen? Is dat vol te houden? De vraag van Gerard Reve in zijn gedicht Graf te Blauwhuis is in het licht van de aanhoudende aanslagen meer dan ooit actueel.

Graf te Blauwhuis
voor buurvrouw H. te G

Hij rende weg, maar ontkwam niet,
en werd getroffen, en stierf, achttien jaar oud.
Een strijdbaar opschrift roept van alles,
maar uit een bruin geëmailleerd portret
kijkt een bedrukt en stil gezicht.
Een kind nog. Dag lieve jongen.

Gij, die koning zijt, dit en dat, wat niet al,
ja ja, kom er eens om,

Gij weet waarom het is, ik niet.
Dat Koninkrijk van U, weet U wel, wordt dat nog wat?

Gerard Reve (1923-2006)

Is er een antwoord op deze eeuwige vragen? De Joodse schrijver Elias Cannetti heeft zijn hele leven geschreven tegen de dood. Hij schreef ergens: ‘In elke dode sterft de hele wereld. Dat is de betekenis van Jezus kruis.’ Wij zouden daar aan toe kunnen voegen: ‘In elke opgestane mens staat de hele wereld op. Dat is de betekenis van Jezus opstanding.’

De vraag van Gerard Reve kent geen sluitend en pasklaar antwoord. Het roept wel een andere vraag op: Kunnen wij er vandaag niet mee beginnen, beginnen met opstaan, ermee beginnen de demonen van deze tijd uit te drijven?

Je bent van harte welkom bij deze Verhaal halen viering op zondag 18 juni. De viering begint om 10.30, vanaf 10.00 uur zijn de deuren open en ben je welkom voor een kop koffie of thee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.