Een nieuw begin – Advent in het Johannescentrum

Ze hadden het alleen maar van horen zeggen, die verhalen over die rondtrekkende man uit Nazareth, Jezus. Maar het liet hen niet los. Op de een of andere manier rees bij een van hen, Marcus, het plan om iets op te schrijven over wat hem ter ore was gekomen. Het geschrift bleef niet onopgemerkt. Matteüs en Lucas hoorden ervan, namen sommige stukjes over, voegden er iets aan toe, lieten iets weg. En als laatste voegde ook Johannes zich in die rij.

Maar hoe begin je zo’n verhaal? Misschien is het wel zo gegaan dat ze eerst hun verhaal hadden geschreven en – zoals het vaker gaat – na afloop een begin gemaakt. Een soort voorwoord, een proloog. Een begin waarin ze door lieten schemeren hoe zij ieder afzonderlijk aankeken tegen die rondtrekkende leraar, hoe ze zijn woorden en daden interpreteerden, hoe ze zijn lijden en dood hadden ervaren en hoe ze tot het besef waren gekomen dat zijn dood op de een of andere manier niet het einde was.
Deze vier voorwoorden staan in de tijd van advent in de vieringen centraal. In een notendop maken ze duidelijk hoe de vier evangelisten tegen Jezus aankeken. Hoe ze hem ervaren hebben. Ze verschillen daarin hemelsbreed van elkaar.

Marcus houdt het heel kort: het bestaat eigenlijk maar uit een enkel vers, eigenlijk niet meer dan een opschrift. Direct daarna komt Jezus het verhaal als dopeling binnen, zoals elke latere toehoorder in de christelijke gemeenschap binnenkomt. Zo plotseling als hij op het toneel verschijnt, zo plotseling is hij aan het eind ook weer verdwenen. Er mag van zijn opstanding verteld worden, over zijn verschijning aan de leerlingen in Galilea horen we niets.
Met die twee zaken hebben Matteüs en Lucas blijkbaar niet kunnen leven. Aan de voorkant (en aan de achterkant) van hun evangelie hebben zij verhalen toegevoegd. Het zijn twee heel verschillende verhalen geworden. Lucas koos voor Jezus, die over de aarde trok, de zwerver, geboren in een stal bij een herberg, verkondigd aan eenvoudige herders. Mattheüs voor de koningszoon, zoals aangekondigd door Jesaja, gezien door buitenlandse vorsten. Het kind aan wie goud en wierook gebracht werden, maar ook de mirre, waarmee de doden gebalsemd werden, de voorafschaduwing van zijn dood . En Johannes, op zijn beurt, deed het veel later op een heel andere manier. De proloog van het Johannes-evangelie wordt wel eens vergeleken met de ouverture van een Italiaanse opera. Alle muzikale thema’s en motieven van de opera klinken er al in door. Zo is het ook met het voorwoord van het Johannes-evangelie. Mysterieus, zoals een geheim mysterieus is.

2 december de 1e zondag van advent Matteüs Heleen Ransijn, kandidaat predikant
9 december de 2e zondag van advent Marcus Harry Wim Wierda, viering van Schrift en Tafel
16 december de 3e zondag van advent Lucas Verhaal halen – Bettina van Santen en Kees Wijnen
23 december de 4e zondag van advent Johannes ds Erna Treurniet

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.